سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مخزن اسید چیست و در چه صنایعی کاربرد دارد؟

مخزن اسید چیست؟

مخزن اسید یک محفظه(تانکر یا منبع) ایمن با حجم بالا و ضد اسید است که برای نگه داری و حمل مواد اسیدی و قلیایی مورد استفاده قرار می گیرد. مخازن اسید به دلیل طراحی و ساخت با متریال ویژه ( استیل، پروپلین، پلی اتیلن، کاموپزیت، پلاتین و …) و خاص دارای مقاومت بسیار بالایی در برابر این ماده شیمیایی که دارای ‌‌ph  بسیار بالایی است می باشد. مخازن اسید در صنایع بسیار زیادی کاربرد دارند.

 

اولین فاکتور در طراحی و ساخت مخازن اسید این است که خود مخزن دچار آسیب و نشود و دومین فاکتور حفظ کامل خواص شیمیایی مواد اسیدی درون مخزن می باشد. 

 

یکی از پر کاربردترین انواع مخازن اسید پایپ صنعت خاورمیانه، مخزن استیل سولفوریک است. اسید سولفوریک یکی از پر کاربرد ترین نوع اسید ها در صنایعی همچون کشاورزی است و حمل و نگه داری این سیال اسیدی خطرناک است و از حساسیت بالایی برخوردار است.

 

شرکت پایپ صنعتی خاورمیانه بعنوان با تجربه ترین هلدینگ صنعتی در ساخت مخزن نگهداری و حمل انواع اسید، آمادگی خود را برای ساخت مخازن ذخیره و نگهداری اسید  اعلام می نماید. متقاضیان و کارفرمایان عزیز جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت خدمات مشاوره رایگان با شماره تلفن 09129546702 تماس حاصل فرمایند.

 

کاربرد مخزن اسید

مخازن اسید بدون توجه به نوع متریال و نوع اسید نگه دارنده در صنایع بسیار گسترده ای مورد استفاده قرار میگیرد که در ادامه به معرفی برخی از مهمترین صنایعی که در آنها مخزن اسید پرکاربرد است اشاره می کنیم.

 

  • صنایع حمل و نقل مواد خورنده مانند اسید ها و بازها
  • نیروگاه های برق
  • حفاری چاههای نفت
  • صنایع آبکاری فلزات
  • صنایع باتری سازی
  • صنایع رنگ رزی
  • صنایع مس و معادن
  • صنایع نساجی
  • پالایشگاه ها
  • صنایع نفتی
  • داروسازی
  • صنایع پتروشیمی
  • صنایع تولید کودهای شیمیایی
  • صنایع تولید مواد شیمیایی
  • و …

انواع مخازن اسید با توجه به متریال ساخت

مخازن اسید با توجه با پارامترهای مختلفی دسته بندی می شوند، در ادامه تک تک دسته بندی های مخزن اسید را بررسی کرده و به معرفی ویژگی ها و کاربردهای هرکدام از مخازن اسید می پردازیم.

 

مخزن استیل پلی پروپلین

پلی پروپلین  دارای چگالی پایین است و در برابر مواد شیمیایی اسیدی و بازی بسیار مقاوم می باشد. قیمت پروپلین پایین است و دارای مقاومت الکتریکی و شیمیایی خوبی است و برای ساخت مخازن اسیدی بسیار مناسب می باشد. این متریال دارای استحکام و مقاومت بالایی است، با مواد اسیدی واکنشی نشان نمی دهد. تمامی انواع اسیدها و با چگالی و غلظت گوناگون را به وسیله مخزن پروپلین میتوان نگه داری و یا در صورت نیاز حمل و جابه جا نمود. مخازن اسیدی که از پروپلین ساخته می شوند با مقاومت بسیار بالایی که در دماهای مختلف دارند گزینه بسیار مناسبی برای مواد اسیدی هستند که نیاز به جابه جایی دارند.

 

مخزن اسید پلی اتیلن دو جداره

از بارزترین ویژگی های پلی اتیلن دو جداره، مقاومت در برابر نور خورشید و اشعه ماوراء بنفش و مقاومت بسیار بالا در تماس با مواد اسیدی و بازی می باشد. از مزیت های این مخزن دو جداره بودن آنها است که در صورت خرابی و آسیب در جداره اول جداره دوم آسیبی نخواهد دید و مخزن کار نگه داری خود را بدون مشکل ادامه خواهد داد. مخازن پلی اتیلن دوجداره با توجه به ظرفیت و ابعاد قابل تولید به صورت عمودی و افقی خواهند بود. از مزایای مخازن اسید پلی اتیلن دو جداره تزریق و تخلیه آسان تر نسبت به سایر مخازن اسید می باشد و همچنین امکان نگه داری ظرفیت دو برابری مواد اسیدی در داخل خود را نسبت به سایر مخازن اسید خواهند داشت.

 

مخزن اسید استیل

مخازن اسیدی که از جنس استیل می باشند برای نگه داری تمامی اسید ها و بازها مورد استفاده قرار میگیرند و دارای مقاومت، استحکام، پایداری و طول عمر بسیار بالایی می باشند. مخازن اسید استیل در برابر تمامی ضربات، پارگی ها، ترک ها، فرورفتگی ها و … مقاوم اند و برای شما تا سالهای بسیار زیادی به صورت کاملا بهینه و کارآمد، کار خواهند کرد. در صورت تمایل می توانید برای بالا بردن کارایی و مقاومت مخازن اسید استیل ، آنها را به صورت چند جداره و یا به صورت پایه دار و بالا تر از زمین سفارشی سازی نمایید تا بازدهی بیشتری برایتان داشته باشد. این نوع مخزن های اسید دارای قیمت بالاتری نسبت به سایر مخازن اسید می باشند و گران تر هستند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مخرن اسید استیل بر روی لینک کلیک نمایید

 

مخزن اسید فایبرگلاس

مخازن اسیدی که از جنس فایبر گلاس ساخته می شوند برای نگه داری و حمل مواد اسیدی که دارای غلظت کمتر از هشتاد در صد هستند، مورد استفاده قرار میگیرد و برای مواد اسیدی با غلظت بالاتر مناسب نمی باشد.  مخزن اسید فایبر گلاس برای نگه داری مواد اسیدی ملایم با غلظت پایین بهترین گزینه است  و توصیه می شود از این مخزن استفاده شود.

 

مخزن اسید کربن استیل

برای نگه داری مواد اسیدی با غلظت های بالا تا حد 93 درصد ، مخازن اسید کربن استیل بسیار مناسب هستند و در ظرفیت هایی مانند 10،000 گالن به بالا را می توان در آنها نگه داری نمود. مخازن اسید کربن استیل به هیچ عنوان با مواد اسیدی با غلظت بالا واکنشی نشان نمی دهند و درچار هیچگونه پوسیدگی و خوردگی نخواهند شد. یکی از بهترین مخازن برای نگه داری اسید سولفوریک تا 77 درصد، مخزن اسید کربن استیل می باشد.

 

انواع مخزن اسید با توجه به وزن مخصوص اسید

مخزن نگه داری اسید، بر اساس وزن مایعی که در آن‌ نگهداری می‌شود طراحی و تولید می‌شود. برای مثال از مخزنی که برای نگهداری یک نوع  اسید که رتبه وزن مخصوص آن 1.5  است، نباید برای نگه داری اسیدی یا مایعی که دارای وزن مخصوص 1.8 می‌باشد، استفاده شود.

 

به طور کلی وزن مخصوص یک مایع نشان دهننده میزان اختلاف چگالی آن با چگالی آب می باشد. کاری که برای تعیین وزن مخصوص هر مایع باید انجام شود، تقسیم چگالی اسید بر چگالی آب می باشد.

 

به عنوان نمونه و مثال: چگالی اسید سولفوریک معادل 1840 می باشد  و همچنین چگالی آب برابر با 1000 می باشد، وزن مخصوص اسید سولفوریک باتوجه به فرمولی که در بالا ذکر شد برابر با 1.84 می باشد.

 

یکی از مهمترین پارامتر ها در طراحی و ساخت مخزن اسید مطابقت دادن مخزن با وزن مخصوص مایعی است که قرار است در آن قرار داده شود. در ادامه این مطلب جدول هایی را نشان می دهیم که در آن استاندارد های طراحی مخزن اسید باری ذخیره و حمل سه اسید که از متداول ترین اسید ها را بررسی نموده ایم.

 

مخزن اسید سولفوریک

یکی از پر مصرف ترین اسیدها در انواع مختلف صنایع، اسید سولفوریک می باشد. اسید سولفوریک یکی از انواع اسیدهایی است که بسیار خطرناک است و درجه خورندگی بسیار بالایی دارد و با غلظت بسیار بالایی مورد استفاده قرار میگیرد و غلظت اسید سولفوریک یکی از پارامترهایی است که بسیار مهم است و در انتخاب و خرید اسید سولفوریک مورد توجه ویژه ای قرار میگیرد. در انتخاب و خرید مخزن اسید برای اسید سولفوریک دو عامل بسیار مهم وجود دارد که عبارتند از:

 

عامل اول در ارتبط با جنس بدنه مخزن اسید است که باید حتما مخازن پلاستیکی دو لایه استفاده شود. 

عامل دوم در ارتباط با یک موضوع واکنشی است. اسید سولفوریک هنگامی که با آب در تماس باید واکنشی بسیار گرمازا ایجاد می کند که کل مخزن اسید و تمام اتصالات را ممکن است تحت تاثیر قرار دهد. به همین منظور نباید از مخازن پلاستیکی در چنین مواقعی استفاده شود. 

طراحی مخزن اسید سولفوریک

H2SO4 یا اسید سولفوریک مهمترین ماده شیمیایی صنعتی است که درجه خورندگی و بسیار بالایی دارد و در مناطق بسیار زیادی از این مخزن استفاده می شود. فولاد کربن زمانی که با اسید سولفوریک غلیظ تماس داشته باشد دچار خورگی بسیار کم و متوسطی می شود. اگر در طراحی مخزن اسید تمامی استاندارد های لازم بکار برده شود و به صورت مناسبی نگه داری شود ، استفاده کردن از این متریال برای ساخت مخزن اسید سولفوریک در دمای متوسط بسیار به صرفه خواهد بود. ولی لازم به ذکر است که خوردگی هایی که ممکن است ایجاد شود به شکلهای مختلفی رخ می دهد و نتایج فاجعه باری را ایجاد نماید. مخزن های اسید سولفوریکی که به ضکل عمودی ساخته می شوند، طبق استاندارد  API Standard 650 تولید می شونند و مخزن هایی که به صورت افقی هستند طبق استاندارد  ASME  که در ارتباز با دیگ ها و مخز های تحت فشار می باشد.

 

مخزن اسید هیدروکلریدریک 

اسید هیدروکلریدریک از دسته اسید هایی است که دارای قدرت خورندگی بسیار بالایی است و به صورت شفاف می باشد. این اسید برای ساخت و تهیه رنگ ها و همچنین در تهیه کود ها مورد استفاده قرار می گیرد. از صنایع دیگری که از این اسید استفاده می کنند می توان به صنایع نساجی، عکاسی و لاستیک سازی اشاره نمود. در طراحی و ساخت مخزن نگه داری اسید کلریدریک باید به پارامترهای بسیار حساس و مهمی توجه شود، یکی از این پارامتر ها که طراحان باید در نظر داشته باشند، طراحی یک جریان خروجی کاملا استاندارد و مناسب است که باید به شکل ونت باشد. این خروجی برای خارجکردن گازهای تولید شده از این اسید در داخل مخزن است، به دلیل اینکه این گازها می توانند به شدت مخزن را تحت تاثیر قرار داهند.

 

 

مخزن نگه داری و ذخیره اسید نیتریک

یکی از سخت ترین کارها در صنعت طراحی و ساخت مخزن ذخیره و نگه داری اسید نیتریک است. چرا که اسید نیتریک یک اسید کاملا بدون رنگ با با رنگ زرد و قرمز است. از نظر واکنش با آب این اسید هم مانند اسید سولفوریک است و می تواند در اثر این واکنش گرما و حرارت بسیار زیادی را تولید نماید، بنابراین در ساخت مخزن برای نگه داری این اسید نباید از مواد پلاستیکی با گرید 3840 استفاده نمود ، چرا که به این متریال در اثر حرارت بالا آسیب های جبران ناپذیری وارد خواهد شد. 

 

اسید نیتریک برای ساخت نوع های زیادی از مواد منفجره از مواد پایه به شمار می آید بنابراین برای طراحی و ساخت مخزن برای ذخیره و نگه داری و حمل این ماده باید از تخصص بسیار بالا و همچنین تجربه زیادی برخودار بود. 

 

همانطور که در بخش های قبلی ذکر شده، مخزن های نگه داری مواد و سیالات اسیدی و بازی با توجه به پارمتر ها و فاکتور های مختلفی دسته بندی می شوند. پارمترهای دیگر دسته بندی مخازن اسید وزن، نوع اتصالات و واشر ها میباشد. با توجه به مقاومت و استحکام بالای استیل، پلی اتیلن و پلی پروپیلن در برابر مواد اسیدی و خوردگی ناشی از آنها، صنایع مختلف معمولا از این متریال ها برای ساخت مخازن اسیدی مورد نظر خود استفاده می کنند و همچنین توسط سازندگان توصیه می شوند.

 

به صورت کلی می توان قواعد زیر را برای تعیین متریال مناسب برای ساخت مخازن اسید عنوان نمود.

 

  • اگر سیال اسیدی مورد استفادع دمای پایین تر از 68 درجه سانتی گراد داشته باشد معمولا از متریال پلی اتیلن استفاده خواهند شد.
  • اگر سیال اسیدی مورد استفاده دمای بالاتر از 68 تا 108 درجه سانتی گراد داشته باشد معمولا از متریال پلی پروپیلن استفاده خواهد شد.
  • اگر سیال اسیدی مورد استفاده دمای بالاتر از 108 و تا 148  درجه سانتی گراد داشته باشد معمولا از متریال استیل استفاده خواهد شد.
  • اگر سیال اسیدی مورد استفاده دمای بالاتر  148  درجه سانتی گراد داشته باشد معمولا از متریال های گرانتر مانند پلاتین و تیتانیوم استفاده خواهد شد.

قیمت مخزن اسید

مخزن اسید یا مخزن ضد اسید با توجه به پارمترهای مختلفی قیمت گذاری می شود. برخی از مهمترین پارامتر ها ظرفیت مخزن ، درجه اسیدیته سیالی که در مخزن باید نگه داری یا حمل شود، دمای سیال، اتصالات مخزن، دفنی یا غیر دفنی بودن مخزن و افقی یا عمودی بودن مخزن اسید، جنس بدنه مخزن اسید می باشند. 

 

البته برای قیمت گذاری مخزن اسید رتبه بندی خاصی وجود دارد که عبارت است از:

 

پایین ترین قیمت مربوط به مخارنی است که برای نگه داری و یا حمل مواد شیمیایی با جنس بدنه پلی اتیلن است.

رتبه بعدی یا دومین رتبه مربوط به مخزن های با جنس بدنه پروپیلن است.

بالاترین قیمت در تمامی مخازن اسید مربوط به مخزن های با جنس بدنه استیل می باشد.

 

 

از عوامل مهمی که در زمان ارزیابی مخزن های نگه داری و دخیره اسیدها باید به دقت در نظر گرفته شوند می توان به گزینه های زیر اشاره نمود:

 

  • یکی از مهمترین پارامترهای حجم مخزن می باشد.
  • همانطور که در بخش های قبلی ذکر شد استاندارد های طراحی و همچنین نصب از اهمیت ویژه و حساسی برخوردار می باشند.
  • پارامتر مهم دیگر که قبل از طراحی باید بررسی و ارزیابس شود محلی است که مخزن در آن نصب می شود مانند : ساختمان، آبراه، جاده و …
  • زهکشی.
  • باید بررسی و ارزیابی شود که در آن مکان یا در محدوده آن امکان و خطر وجود مواد شیمیایی و اسیدی دیگر وجود دارد.
  • تنظیمات تخلیه و پر کردن مخزن بسیار مهم می باشد که باید با توجه به پارامترهای دیگری ارزیابی شود.
  • وجود امکان تغذیه مواد اشتباه باید به دقت ارزیابی و بررسی شود.
  • آموزش و نظارت بر کارگران محل از مواردی است که هم در زمان طراحی و هم در زمان ساخت همواره باید نظارت شود.
  • بازرسی و و نگهداری مداوم مخزن که باید به دقت آموزش داده و به صورت دوره های منظم انجام شود.

منبع : پایپ صنعت