سفارش تبلیغ
صبا ویژن

منهول پلی اتیلن چیست؟

منهول چیست؟ | آدم رو چیست؟

منهول، آدم رو یا گودال دسترسی، محفظه دسترسی، محفظه نگه داری، محفظه بازرسی تونلی برای دسترسی به تاسیسات زیر زمینی می باشد و یک فرد باید بتواند به راحتی از داخل آن عبور کرده و به زیر زمین وارد شد،  از این جهت به آن آدم رو گفته می شود و برای این امر باید حداقل قطر منهول 500 میلیمتر باشد. منهول در واقع یک شبکه است که برای اتصال خطوط لوله به یکدیگر طراحی و ساخته شده است. منهول فاضلاب برای اتصال خط لوله های زیرزمینی فاضلاب و همچنین اتصال چندین شبکه فاضلاب به یکدیگر بکار برده می شود. منهول پلی اتیلن یکی از پر کاربردترین نوع های منهول فاضلاب است. از نظر ابعاد حداقل سایز منهول باید 500 میلیمتر باشد تا براحتی افراد بتوانند از داخل آن عبور کنند و به زیر زمین وارد شوند. منهول نقش بسیار مهمی در هدایت فاضلاب و سیالات در مسیر لوله ها دارد و امروزه با پیشرفت تکنولوژی و تجهیزات و ماشین آلات ساخت، پیشرفت های بسیار زیادی در طراحی و ساخت تجهیزات مانند منهول به وجود آمده است. کاربرد های دیگر منهول می تواند برای قابل دسترسی نمودن فاضلاب های طولانی، دسترسی به مسیرهای کابل کشی، دسترسی به مسیرهای لوله کشی (مخابرات، برق،فیبر نوری، گاز)، قرار دادن شیر قطع کن در مسیر انواع سیالات و … می باشد.

 

یکی از پیشرفت هایی که در طراحی و ساخت منهول یا آدم رو حاصل شده در ارتباط با متریال ساخت این سازه می باشد. امروزه در ساخت منهول از مواد پلیمری پلی اتیلن استفاده می شود و منهولی که از مواد پلی اتیلنی ساخته می شود در انواع پروژه های فاضلابی بسیار پر استفاده است، چرا که شبکه فاضلاب را آب بندی کامل می نماید. 

 

پایپ صنعت خاورمیانه از بزرگترین تولید کنندگان منهول پلی اتیلن در ایران و خاورمیانه می باشد. در صورت نیاز به مشاوره با شماره تلفن های 02122347389 و 09129546702 تماس حاصل نمایید.

 

منهول یک تونل است که می تواند از جنس آجر، بتن، پلی اتیلن تک جداره، پلی اتیلن دو جداره و پلاستیک باشد.  امروزه به دلیل مزایای بسیار زیادی که منهول پلی اتیلن دارد در اکثر موارد کارفرمایان و پیمانکاران پروژه ها از منهول های پلی اتیلنی استفاده می کنند. منهول پلی اتیلن دارای مزایایی همچون عمر طولانی، سرعت نصب بالا، سبکی وزن، استحکام و مقاومت بالا نسبت به سایر متریال ها می باشد و امروزه از نظر اقتصادی استفاده از منهول پلی اتیلن بسیار مقرون به صرفه می باشد. منهول کانالی است که برای دسترسی افراد به تاسسات زیر زمینی نصب می شود و این دسترسی می تواند برای مواردی مانند بررسی، بازگشایی، تعمیرات، نظافت، بازرسی و … مورد نیاز باشد. منهول در تاسیسات و صنعت علاوه بر قابلیت دسترسی به شبکه های زیر زمینی می تواند گزینه بسیار مناسبی برای ذخیره کردن و نگه داری موقت آب باشد. با استفاده از منهول می توان به صورت موقت آب را ذخیره کرد و از عبور آن و تبدیل به سیل جلوگیری نمود. 

 

در شبکه تاسیسات زیر زمینی به طور معمول منهول را در نقاط بخصوصی قرار می دهند که عبارتند از:

 

در هر بخشی که لوله ای از 22 متر طول بیشتر باشد.

در هر بخشی از تاسیسات و شبکه زیر زمینی که یک شاخه تخلیه به یک لوله زهکشی اصلی پیوند داده شده باشد.

 در هر بخشی از شبکه زیر زمینی که لوله فاضلاب یا تخلیه راویه افقی را بیشتر از 30 درجه تغییر داده باشد. 

انواع منهول

منهول کامپوریت یا فایبرگلاس

در ساخت منهول فاضلاب می توان از لوله های GRP و فایبرگلاس هم استفاده کرد که به آنها منهول فایبرگلاس گفته می شود. این نوع سازه نسبت به نوع پلی اتیلنی خود دارای قیمت بالاتری(3 برابر بیش تر از منهول پلی اتیلن تک جداره و دو برابر بیشتر از منهول پلی اتیلن دو جداره) است. منهول فایبرگلاس معمولا از پیش ساخته هستند و در بیشتر موارد به دلیل یکسان بودن کاربرد منهول پلی اتیلن و فایبرگلاس خریداران معمولا به سراغ مدل پلی اتیلنی می روند و حدود 20 درصد از کارفرمایان به دنبال خرید منهول کامپوزیت می باشند. دلیل این تقاضا عدم داشتن اطلاعات مناسب و کافی درباره منهولهای پلی اتیلنی و مزایای آن می باشد.

 

منهول پلی اتیلن

این مدل یکی از پر کاربردترین نوع منهول آدم رو سیستم فاضلاب است و در مدل های تک جداره، دو جداره با روش های روتاری و اکستروژن به صورت استوانه ای عمودی یا افقی ساخته می شود. دارای ابعاد و ارتفاع های مختلفی(معمولا 50 سانت الی 13 متر) است و کارخانه پایپ صنعت خارومیانه در تمامی ابعادی که توسط پیمانکاران و کارفرمایان گرامی سفارش داده می شود امکان ساخت بهترین و با کیفیت ترین منهول ها با ضمانت بسیار عالی را دارد. 

 

منهول بتنی

منهول های بتنی نوع قدیمی تری از این سازه که در گذشته جایگرین مدل آجری شده بود و برای اتصال شبکه های مختلف و خطوط لوله به کاربرده می شود. این مدل به دلیل مزایای بهتری که نسبت به مدل آجری داشت به سرعت محبوب شد و امروزه بیشتر از 70 درصد منهولهای کشور را نوع بتنی تشکیل داده اند. منهول بتنی به دلیل هزینه پایین در برخی موارد هنوز هم کاربرد دارد و در دو نوع استوانه ای و مربعی طراحی و ساخته می شود. منهول های بتنی دارای معایبی همچون آب بندی نا مناسب و زبری بالا و مقاومت پایین در مقابل مواد شیمیایی خورنده می باشد و دارای استحگام بسیار پایینی در برابر حواد طبیعی مانند زلزله می باشد.

 

منهول آجری 

منهول های آجری از سنتی ترین نوع ها هستند و در گذشته از منهول آجری استفاده شده است. منهول آجری دارای معیب فراوانی بود که برخی از آنها عبارتند از:

  • نشست در محل اتصال
  • استحکام بسیار پایین
  • در برابر زلزله بسیار شکننده
  • حداکثر ارتفاع قابل ساخت 3 متر
  • مقاومت بسیار پایین در برابر مواد شیمیایی خورنده
  • دارای زبری بسیار زیاد و چسپیدن مواد معلق به کف و دیواره
  • نشست در محل اتصالنشست دیواره ها
  • و …

 

 

منهول پلی اتیلن به دلیل مزایای بسیار زیادی که دارد، برای کارفرمایان انواع پروژه ها مورد توجه بسیار ویژه ای قرار دارد. در گذشته از منهولهای بتنی و آجری استفاده می شد که معایب بسیار زیادی داشتند و با ساخت منهولهایی از جنس پلی اتیلن و با مزایای بی نظیری مانند عمر طولانی، نصب آسان، مقاومت بالا در برابر انواع PH ها و … استفاده از آن روز به روز افزوده شد.

 

پایپ صنعت خارومیانه با بکارگیری تکنولوژی روز دنیا و استاده از بهترین و با کیفیت ترین مواد پلی اتیلنی و همچنین بکارگیری کادری متخصص و مجرب ، با افتخار بسیاری از تولیدات کشور را در صنایع مختلفی نظیر پروشیمی، نفت، گاز، نیروگاه ها، خطوط انتقال شهری و … به خود اختصاص داده است. تجهیزات ساخته شده توسط گروه صنعتی پایپ صنعت، از بهترین و با کیفیت ترین محصولات در داخل کشور می باشند.

 

مزایای منهول پلی اتیلن

این سازه که به آن آدم رو هم گفته می شود با روش های مختلفی تولید می شود ولی به صورت کلی به منهول پلی اتیلن تک جداره و منهول پلی اتیلن دو جداره دسته بتدی می شود. بدنه آن می تواند   کورتیوب، اسپیرال، کورلستیوب و یا کاروگیت ساخته شود. و دارای بخش های مختلفی است. از مهترین قیمت های این سازه می توان عدسی های کف و عدسی فوقانی را نام برد. این سازه همچنین می تواند با پله دسترسی که در داخل آن تعبیه می شود ساخته شود. 

  • دارای وزن بسیار کمی است.
  • استحکام بسیار بالایی دارد.
  • در برابر خوردنده های شیمیایی مقاومت بسیار بالایی دارد.
  • دارای زبری بسیار کمی است و در نتیجه مواد معلق درون سیالات به دیواره های لوله چسپیده نمیشوند.
  • نصب آن پیچیده نیست و به سرعت نصب می شود.
  • دارای طول عمر بسیار بالایی است.
  • مقاومت در برابر زلزله و حوادث طبیعی
  • قابلیت حمل بسیار آسان به دلیل وزن پایین
  • کاهش حمل و نقل هزینه های اضافی به دلیل وزن سبک
  • کاهش افت فشار
  • کاهش اصطکاک
  • کوتاه بودن مدت زمان تولید

نحوه ساخت آدم رو پلی اتیلن

آدم رو یا منهول پلی اتیلن به دو نوع دستی و قالبی ساخته می شود. در مدلی که به روش دستی ساخته می شود، نجوه ساخت با کمک لوله های اسپیرال کاروگیت می باشد و ابعاد و ارتفاع آدم رو پلی اتیلنی که به روش دستی ساخته می شود طبق سفارش کارفرمایان با هر سایزی قابل طراحی و ساخت می باشد. تمامی اتصالاتی که برای نصب آدم رو پلی اتیلن پیش ساخته دستی مورد نیاز است در مکانی که تولید می شود بر روی آن تعبیه خواهد شد. ساخت آدم رو به وسیله قالب با تزریق مواد اولیه در داخل قالب ساخته می شود و این نوع با توجه به داشتن قیمت بسیار مناسب و سرعت ساخت بالاتر در میان پیمانکاران از محبوبیت بالاتری برخوردار است. 

 

همانطور که در بخش های قبلی ذکر شد آدم رو پلی اتیلن در نوع تک جداره و دو جداره طراحی و ساخته می شود. حال اینکه کدامیک از این دو نوع دارای کیفیت بیشتری می باشد همواره مورد پرسش قرار گرفته است، در اینجا باید بگوییم که آدم رو پلی اتیلن تک جداره با آدم رو پلی اتیلن دو جداره از نظر کیفیت هیچ تفاوتی ندارند ولی نوع دو جداره آن به دلیل مقاومت بالاتری که دارد و همچنین عدم نیاز به کمپکت خاک اطراف و بتن ریزی از محبوبیت بالاتری برخوردار می باشد.  این نوع در برابر فشار های وارد شده از اطراف و از سمت خاک مقاومت مکانیکی بسیار بالایی دارد و سعی می کنیم در ادامه به تشریح کامل منهولهای کاروگیت بپردازیم.

 

مشخصات فنی منهول پلی اتیلن دو جداره یا منهول کاروگیت

  • ضخامت دیواره آدم رو کاروگیت با توجه به پارامتر هایی نظیر سایز منهول، ارتفاع آن، کاربرد، آب های زیر زمینی، نوع خاک و … طراحی می شود.
  • آدم رو کاروگیت در درجه حرارت منفی 45 درجه تا مثبت 45 درجه سانتی گراد قابل استفاده است و در صورت نیاز به تغییر با توجه به شرایط خاص، این امر با تغییر مواد اولیه قابل انجام می باشد.
  • مقاومت بسیار بالایی در مقابل انواع سیالات شیمیاییی با هر نوع PH را خواهد داشت.
  • آدم رو پلی اتیلن دو جداره با قطر 600 الی 3000 میلیمتر و همچنین ارتفاع تا 13 متر قابل طراحی و ساخت می باشد.
  • این نوع منهول در جریان های ثقلی بکار برده می شود.
  • تمامی جوش های انجام شده به بدنه منهول پلی اتیلن دو جداره دارای بهترین کیفیت می باشند چرا که کلیه مراحل جوش و آب بندی و انشعابات از استاندارد DVS 2209  پیروی می نماید و با روش اکسترودری جوش ها انجام میشود. 

مزایای منهول پلی اتیلن 

  • بعد از به پایان رسیدن نصب و راه اندازی منهول پلی اتیلن، اگر نیاز به بیشتر شدن طول منهول داشته باشید این کار به راحتی قابل انجام خواهد بود.
  • به دلیل بدنه صاف منهول پلی اتیلن در تمامی مناطق قابل استفاده می باشد.
  • برای نصب و کارگذاری آدم رو پلی اتیلن نیازی به ماشین آلات سنگین نمی باشد در حالی که برای نصب آدم رو بتنی نیاز به استفاده از ماشین آلات سنگین می باشد.
  • بیشتر هزینه ها در نصب آدم رو پلی اتیلن بسیار کمتر است.
  • به دلیل مقاومت بالای منهول پلی اتیلن در برابر انواع مواد شیمیایی و حلال ها، این مواد تاثیری بر بدنه نداشته و امکان نشت به هیچ عنوان وجود ندارد، در حالی که در آدم رو های بتنی این مزیت وجود ندارد.
  • منهول پلی اتیلن  در تمامی محیط ها طول عمر بسیار بالایی دارد و دچار آسیب و پوسیدگی نخواهد شد.
  • بدنه منهول پلی اتیلن به صورت کاملا استاندارد و ایمنی آب بندی می شود و به هیچ عنوان هیچ ماده ای از خارج و یا خود بدنه به داخل آن نفوذ نمی کند.
  • منهول های پلی اتیلن به سرعت طراحی و ساخته می شوند در حالی که برای مدل های بتنی زمان زیادی صرف طراحی و ساخت می شود.

معایب منهول پلی اتیلن

  • از بزرگترین معایب منهول های پلی اتیلن عدم مقاومت و استحکام در برابر آتش سوزی می باشد. این متریال علاوه بر اینکه مقاومتی در برابر آتش سوزی ندارد به افزایش حجم آتش سوزی نیز کمک می نماید. ولی به دلیل نصب منهول های پلی اتیلن در زیر زمین و داشتن کمترین احتمال آتش سوزی در تاسیسات زیر زمینی این عیب و ایراد مشکل و نگرانی زیادی برای خریداران ایجاد نمی کند.
  • از معایب دیگر منهول پلی اتیلن نقطه دفرمگی می باشد. نقطه دفرمگی به معنی دمایی است که موجب دفرمه شدن پلی اتیلن می شود. زمانی که دمای مایعی که در داخل منهول پلی اتیلن قرار دارد به بالا تر از 68 درجه سانتیگراد برسد، دچار دفرمگی می شود.
  • زمانی که منهول تک جداره دچار ترک خوردگی به هر دلیلی شود، ترک به سرعت پخش می شود و این از دیگر معایب پلی اتیلن البته تک جداره می باشد و در منهول پلی اتلین دو جداره یا کاروگیت این ایراد وجود ندارد.
  • از دیگر معایب منهول پلی اتیلن عدم تحمل فشار داخل سیستم و شبکه فاضلاب است و برای این مواقع بخصوص استفاده به عنوان ایستگاه پمپاژ آب باید از منهول های کامپوزیت استفاده شود. 

منبع : وبسایت پایپ صنعت