سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آشنایی با سیستم های سپتیک تانک

مقدمه ای بر سیستم سپتیک

بیایید نگاهی کوتاه به نحوه عملکرد سپتیک تانک ( septic tank ) و نحوه اتصال آن بیندازیم. سپتیک تانک یک مخزن است که معمولاً از بتن یا پلاستیک تخصصی ساخته شده است که در زیر سطح ملک شما مدفون شده است. مخزن تمام فاضلاب را دریافت می‌کند و از طریق فرآیندهای طبیعی شروع به شکستن همه آن برای پراکندگی در زمین و یا در چاه جذبی می‌کند.

به طور خلاصه، یک سیستم سپتیک از دو بخش اصلی تشکیل شده است: یک مخزن و یک میدان جذب خاک یا یک چاه جذبی. تمام فاضلاب شما از خانه، مدرسه یا کسب و کار شما در نهایت به یک لوله نهایی هدایت می‌شود که مستقیماً به سپتیک تانک ختم می‌شود. این لوله انتهایی دارای شیب رو به پایین است و کاملاً توسط گرانش هدایت می‌شود.

سپتیک تانک شما دارای محفظه‌های متعددی خواهد بود که دارای سه لایه اصلی پساب است – هنگامی که مواد فاضلاب به حال خود رها شود، مواد آلی در این رواناب شروع به جدا شدن به سه جزء مختلف در داخل مخزن می‌کند.

لایه سرباره یا کف آب یا «scum layer» که عمدتاً از روغن کامپوزیت، چربی و گریس (معروف به FOG) در بالا تشکیل شده است، در واقع روغن‌ها و گریس‌ها به شکل کف به سمت بالا می‌روند. جامداتی که به نام لجن شناخته می‌شوند، در پایین شروع به ته‌نشین شدن می‌کنند. لایه لجن نسبت به دیگر لایه‌ها جامد و فشرده‌تر است. چیزی که در وسط بین این دو شناور باقی می‌ماند تقریباً منحصراً مایعی به نام پساب یا فاضلاب سیال است.

دو لوله اصلی در سپتیک تانک شما وجود دارد – یکی برای ورود فاضلاب به مخزن و دیگری برای تخلیه آب تصفیه شده خالص و تمیزتر از مخزن.

نحوه عملکرد سپتیک تانک

اساساً، هنگامی که فاضلاب را به سپتیک تانک خود تخلیه می‌کنید، به زباله‌های جامد اجازه می‌دهد تا در لجن در کف مخزن ته‌نشین شوند. روغن‌ها به سمت بالا می‌روند و آب از طریق چاه جذبی تخلیه می‌شود. با گذشت زمان، باکتری‌های طبیعی موجود در مخزن شروع به تجزیه مواد زیست تخریب پذیر و آماده‌سازی آن برای پراکندگی نهایی می‌کنند. باقیمانده روغن‌های کف و جامدات لجن جمع می‌شود و در نهایت باید توسط یک متخصص تخلیه شود.

همان‌طور که آب به خاک یا زمین تخلیه می‌شود، باکتری‌ها از بین می‌روند. با این حال، برای پایین نگه داشتن لجن، در مخزن خود به باکتری نیاز دارید. این به این دلیل است که بدون باکتری، زباله‌ها تجزیه نمی‌شوند. به شرطی که هوای زیادی را از طریق شستشوی تانک سپتیک خود ارائه دهید و مطمئن شوید که از مواد شیمیایی که احتمالاً باکتری‌ها را از بین می‌برند استفاده نکنید، متوجه خواهید شد که باکتری‌ها به طور طبیعی می‌توانند به خودی خود ایجاد شوند.

انواع سیستم های سپتیک

طراحی و اندازه سیستم سپتیک می‌تواند به طور گسترده‌ای به خاطر عوامل مختلف متفاوت باشد. این عوامل شامل اندازه خانوار، نوع خاک، شیب محل، اندازه زمین، نزدیکی به آب‌های حساس، شرایط آب و هوایی یا حتی مقررات محلی است. در زیر چند مورد از رایج‌ترین انواع سیستم‌های سپتیک مورد استفاده آورده شده است.

سیستم سپتیک متعارف و معمولی

اکثر سیستم‌های سپتیک متعارف در خانه‌های با یک خانوار جمعیت یا مکان‌های تجاری کوچک استفاده می‌شوند. این سیستم‌های متعارف معمولاً نمی‌توانند از پس گروه بزرگ‌تری از افراد در یک مکان بر بیایند.

 

سیستم سپتیک تانک

یک سیستم متعارف شامل موارد زیر است:

سپتیک تانک

یک سیستم نفوذ فاضلاب زیرزمینی یا یک میدان تخلیه پر از شن

لایه ژئوفابریک قوی که از میدان تخلیه تمیز در برابر سایر آلاینده‌های بالقوه محافظت می‌کند

فاضلاب از ساختمان، به بیرون و داخل سپتیک تانک جریان می‌یابد. در اینجا، فاضلاب (پساب) از سپتیک تانک به میدان تخلیه از طریق لوله انتقال می‌یابد. یک لایه ژئوفابریک محکم برای محافظت از لایه شن در میدان زهکشی از سایر آلاینده‌های بالقوه استفاده می‌شود.

هنگامی که فاضلاب از طریق میدان زهکشی تمیز فیلتر می‌شود، به جریان بیشتر در خاک ادامه می‌دهد و به طور مداوم توسط میکروب‌های طبیعی تصفیه می‌شود زیرا به آرامی از لایه خاک به سمت آب‌های زیرزمینی می‌ریزد.

مزیت: سهولت تعمیر زیرا اکثر شرکت‌های تعمیر و نگهداری با این سیستم آشنایی بیشتری دارند.

اشکال: نصب آن در خانه‌هایی با زمین کوچک دشوار است.

سیستم سپتیک محفظه‌ای

سیستم‌های محفظه‌ای از دهه 1970 وجود داشته‌اند و جایگزین خوبی برای سیستم‌های رایج‌تر میدان شن هستند. سیستم‌های محفظه‌ای در مناطقی که سطح ایستابی بالا است استفاده می‌شود و احتمال زهکشی ضعیف را کاهش می‌دهد.

این سیستم همچنین به یک سری لوله‌ها و محفظه‌های متصل نیاز دارد که محفظه‌ها توسط خاک احاطه‌ شده‌اند.

لوله‌های سپتیک فاضلاب را از خانه به سپتیک تانک و سپس به اتاقک‌ها منتقل می‌کند. در محفظه‌ها، فاضلاب از طریق خاک تخلیه می‌شود. میکروب‌های موجود در خاک، پساب را درست قبل از تخلیه فاضلاب از ساختار مسکن، تصفیه می‌کنند و پساب تصفیه‌شده را در حالی که به سمت آب‌های زیرزمینی حرکت می‌کنند، در خاک رها می‌کنند.

مزیت: نصب در مناطقی با سطح آب بالا یا حجم قابل توجه آب زیرزمینی.

اشکال: با محفظه اضافه شده به جای یک میدان تخلیه سنتی‌تر، خطر بیشتری برای نگهداری اضافی وجود دارد.

سیستم تصفیه هوازی

سیستم‌های تصفیه هوازی، اکسیژن را با فاضلاب داخل مخزن تصفیه سپتیک تزریق می‌کنند. اکسیژن تزریق شده در فاضلاب به افزودن مواد مغذی به فاضلاب و شروع کارآمد فرآیند تصفیه کمک می‌کند.

سیستم‌های هوازی تانک‌هایی را ارائه می‌کنند که هم پیش تصفیه و هم تصفیه نهایی و سیستم‌هایی با دو مخزن مجزا برای پیش تصفیه و تصفیه نهایی دارند. هدف نهایی تصفیه و ضدعفونی مؤثر و ایمن است.

تصفیه هوازی در سپتیک تانک

مزایا: مناسب برای مناطقی با سطح آب بالا یا مناطقی که فاقد سطح زیر کشت زمین برای زهکشی مناسب هستند.

اشکال: مانند سیستم توزیع قطره‌ای، تعمیر و نگهداری سیستم هوازی ضروری است.

سیستم توزیع قطره‌ای

سیستم توزیع قطره‌ای با استفاده از یک سیستم مارپیچ لوله‌های توزیع که در نزدیکی سطح خاک مدفون‌شده‌اند، به یک میدان زهکشی سنتی مبتنی بر شن نیاز ندارد. با سیستم توزیع قطره‌ای، لوله‌های جانبی در خاک کم‌عمق، معمولاً فقط 6 تا 12 اینچ زیر سطح، دفن می‌شوند.

سپتیک توزیع قطره ای

بدون نیاز به یک میدان تخلیه سنتی، این سیستم، نیاز به حفاری عمیق را کاهش می‌دهد و دسترسی آسان‌تر به لوله‌کشی در میدان زهکشی را فراهم می‌کند.

اگرچه راحت‌تر است، اما سیستم توزیع قطره‌ای به دلیل احتیاط‌های لازم که هنگام پراکندگی فاضلاب در ناحیه جذب خاک باید رعایت شود، پیچیده‌تر از سیستم‌های معمولی است.

برای تطبیق با این روش، یک مخزن دوم به نام دوز تانک برای پذیرش فاضلاب پس از عبور از سپتیک تانک مورد نیاز است. مخزن دوز به آهستگی فاضلاب را به سیستم قطره‌ای به صورت زمان‌بندی‌شده رها می‌کند تا بیش از حد در ناحیه جذب جریان پیدا نکند؛ اما مخزن دوز باید به برق متصل شود تا این اتفاق بیفتد.

مزیت: عدم وجود سیستم سنتی فاضلاب

اشکال: اضافه شدن هزینه برق و نگهداری اضافی

سیستم فیلتر شنی

سیستم‌های فیلتر شنی به فاضلاب اجازه می‌دهد تا از سپتیک تانک به محفظه پمپ و سپس از محفظه پمپ به سیستم فیلتر شنی جریان یابد.

سپتیک فیلتر شنی

سیستم فیلتر شنی به سادگی یک جعبه بتنی بزرگ است که با ماسه پر شده است. هنگامی که فاضلاب به آرامی به بالای جعبه پمپ می‌شود، از طریق شن و ماسه که آب را قبل از رها شدن در ناحیه جذب خاک تصفیه می‌کند، فیلتر می‌شود.

مزیت: برای مناطقی با سطح آب بالا مناسب است

اشکال: تعمیر و نگهداری مکرر

سیستم تبخیر و تعرق

برخلاف سایر سیستم‌های سپتیک، میدان تخلیه سیستم تبخیر و تعرق در یک میدان بسته و ضدآب پر از لایه‌های شن و ماسه است.

هنگامی که فاضلاب از مخزن سپتیک به میدان تخلیه ضد آب جریان می‌یابد، به آرامی تبخیر می‌شود. بر خلاف سایر گزینه‌های سپتیک، فاضلاب هرگز در خاک فیلتر نمی‌شود.

سپتیک تبخیر و تعریق

سیستم‌های تبخیر و تعرق در آب و هوای گرم و خشک که فاضلاب به سرعت تبخیر می‌شود، بهترین است.

مزایا: سهولت استفاده زیاد، نصب و نگهداری آسان

معایب: رطوبت زیاد یا آب باران از عملکرد صحیح سیستم تبخیر و تعرق جلوگیری می‌کند.

سیستم خاکریز یا تپه‌ای

در سیستم تپه‌ای، یک تپه شنی بزرگ ساخته شده و به عنوان میدان زهکشی استفاده می‌شود.

منبع : پایپ صنعت خاورمیانه